Sfecla rosie - aliment si medicament

Descoperita in urma cu aproape patru milenii si consumata mai intai pentru frunze iar apoi venind randul radacinii sa faca furori – sfecla rosie are o serie de denumiri populare precum – napi rosii, rapa, sfecla de bors, tigle rosii, tulca.

Cunoscuta atat ca aliment dar si ca medicament, sfecla rosie a fost cultivata mai intai in Iran, Babilon, Asiria de unde caravanele plecau la drum lung catre Roma si Grecia antica.

In Grecia sfecla simboliza starea de conflict (in familie cand se certau sotii se agata o cununa impletita din frunze, la intrarea in casa) in timp ce la Roma ea era considerata o LEGUMA DE LUX care nu trebuie sa lipseasca de pe masa. Cea mai veche marturie scrisa dateaza din secolul al IV-lea d.Hr. si ii apartine medicului grec Dyphilos din Sipos, care afirma ca sucul de sfecla cruda are actiune benefica asupra organismului, energizandu-l si protejandu-l la fel ca si mierea, pe care o poate substitui cu succes.

Sfecla rosie face parte din familia legumelor radacinoase, contine glucide (in special zaharoza), protide, vitaminele: A, b1, B2, B3, B6, C, acid folic, biotina, oligoelemente, saruri minerale: potasiu, sodiu, calciu, magneziu, fier, cupru, zinc, mangan, iod, bor, crom, nichel, fluor, selenium, fibre (80% insolubile).

Sfecla rosie este utila in afectiuni bucale, afectiuni ale inimii, ficatului, rinichilor, afectiuni ale sanilor, tratamentul cancerului in toate formele, alcoolism, amigdalita, constipatie, convalescent, calculi biliari, guturai, insomnia, hipertensiune arteriala, osteoporoza, parodontoza, oboseala cronica, incetinirea procesului de imbatranire.

Se poate consuma rasa fin (in salate), coapta la cuptor, sub forma de suc din sfecla proaspata (simplu sau combinat cu suc de morcovi, de mar, de lamaie, de ridiche neagra, de usturoi, miere); de asemenea se mai poate obtine vin tonic din sfecla, cafea din sfecla rosie..

ADUGIRI ARTICOL (08.06.2014)

S-a demonstrat că sfecla roșie este o sursă importantă de vitamine, în special Vitamina C. Vitamina C este benefică în combaterea răcelilor de sezon, ajutând la vindecare. De asemenea, consumul de alimente bogate în Vitamina C, așa cum este sfecla roșie ne ajută să prevenim alte afecțiuni cum este scorbutul, care apare tocmai datorită lipsei de vitamina c în corp.

Sfecla roșie are calorii mai puține decât v-ați aștepta. Sfecla roșie nu îngrașă. Chiar dacă este dulce, sfecla roșie are are puține calorii – o cană (adică 170 grame) conține numai 75 calorii.

 

Nu se știe exact care este motivul pentru care sfecla roșie este o sursă de energie – este posibil ca datorită nivelului de nitrați, ajută la dilatarea arterelor și la transportarea corectă a oxigenului către diverse părți ale corpului, crescând nivelul energetic, fie datorită cantității mari de fier să îmbunătățească rezistența fizică a organismului – oricare ar fi sursa, la începutul unei zile care se anunță solicitantă, un suc de sfeclă roșie proaspăt stors este exact ceea ce avem nevoie.

 

Este bogată în antioxidanți, de aceea este recomandată în curele de detoxifiere. Studiile au aratat că această legumă are capacitatea de a curăța de toxine, bacterii și virusuri, organismul. De asemenea, pigmenții de colorare conținuți de sfecla au importante proprietăți antioxidante care ajută la buna funcționare a inimii, ficatului și rinichilor.

 

Trebuie să se știe că organismul își ia din sfecla roșie atât cât îi este necesar, excesul se elimină, de aceea nu faceți excese de sfeclă roșie sau de suc în speranța că rezultatele se vor arăta mai rapid. Trebuie moderație și la consumul de remedii naturiste.

 

Medicii susțin că un consum prelungit de sfeclă rosie poate modifica ușor culoarea urinei, aceasta dobândind o nuanță rosiatică. Manifestarea este cunoscută sub denumirea de beturie și nu semnaleaza o boală. Mai trebuie să știți că un consum exagerat de sfeclă este contraindicat, deoarece poate cauza paralizia temporară a corzilor vocale.